10 sposobów na zdrową dietę

Wśród ludzi panuje w większości przekonanie, że jeśli jest się na diecie to restrykcyjnie trzeba trzymać się określonych zasad i ewentualnie od czasu do czasu pozwalać sobie na tak zwane „cheat meale”. Czy tak jest naprawdę i co oznacza słowo dieta postaram się Wam przybliżyć w moim dzisiejszym artykule. Zobaczycie też 10 sposobów na zdrową dietę, zatem zapraszam do lektury.

Czym jest dieta i kto na niej jest.

Zacznijmy od tego, że dieta to w zasadzie wszystko to co przyjmujemy do swojego jadłospisu i nie ważne, czy będzie to dieta złożona ze zdrowych racjonalnych produktów, czy z czekoladowych cukierków i kebabów, ale jest to jakiś sposób żywienia, który każdy ma prawo dobrać sobie samemu. Od tego jaką dietę stosujemy zależy nie tylko nasza sylwetka, ale również i zdrowie. Zatem każdy człowiek jest na diecie, a to jaka ona jest zależy od jego wyborów.

Czy diety cud są skuteczne?

Mamy tak wiele diet opisanymi różnymi nazwami, że domyślam się, że żaden – nawet najlepszy dietetyk nie byłby w stanie ich zapamiętać. Często jest tak, że ktoś nam mówi „Wiesz co, ja to schudłam na tej diecie Kowalskiego!” Przekonani tym faktem o którym zapewniła nas koleżanka, sięgamy po tą samą dietę i albo brakuje nam efektów, albo faktycznie schudniemy po czym wracamy do jedzenia z przed diety i powracają kilogramy nawet ze zdwojoną siłą!

Dlaczego tak jest i co zrobić, aby dieta była skuteczna?

Stosując dietę, która wymaga od nas mocnego wysiłku, zaangażowania, wyrzeczeń nasz mózg dąży do jakiegoś celu. Jeśli osiągniemy ten cel bardzo często siadamy na laurach. „Schudłam 10 kilo, to teraz nie musze sie odchudzać i mogę się nażreć wszystkiego jak leci bez żadnego umiaru”. Będziesz robić tak coraz częściej, bo jeśli udało Ci się kiedyś schudnąć to wystarczy, że znowu przejdziesz na restrykcyjną dietę i po raz kolejny schudniesz 10 kilo w miesiac. Ale przemyślmy, czy takie wahania wagi są zdrowe dla naszego organizmu? Niekoniecznie.
Organizm przez lata też się zmienia i czasami takie skoki wagi powodują różne rozstroje hormonalne, które mogą spowodować brak efektów, takich jak miałaś kilka lat temu. Poza tym jesteś coraz starsza i Twoje ciało pracuje inaczej, dlatego nie narażaj go na takie drastyczne zmiany. Powinnaś to ustabilizować.

Porównanie

To jest troche tak jak ze sprzątaniem. Jesli ktoś nie robi tego regularnie to doprowadza do zabrudzeń na każdym polu widzenia i do stanu, gdzie nie można odkopać się z brudu. Jeśli ktoś bardzo zapuści swoje mieszkanie nie jest w stanie odbudować go później jednym sprzątaniem, tylko musi poświęcić na to bardzo dużo czasu żeby je odkopać! Możemy posprzątać powierzchownie ale w szparach, pod meblami brud po prostu zostaje. Podobnie jest z odżywianiem. Jesli zasyfimy swój organizm w znacznym stopniu ciężko nam go później odbudować zatem warto na bieżąco sobie o niego dbać, bo takie zasypanie śmieciowym jedzeniem może powodować różne „zabrudzenia, które ciężko potem domyć”.

To jaką dietę powinniśmy stosować, aby nie rzucać się na jedzenie po zakończeniu terapii?

Trzeba po prostu przejść na diete na całe życie. Brzmi strasznie? W rzeczywistości chodzi o to żeby nauczyć się zdrowego racjonalnego stylu życia i nie myśleć o tym, że musisz być na jakiejś diecie. Nie narzucaj sobie restrykcji. Odżywiaj się zdrowo na codzień, a gdy masz ochotę od czasu do czasu pozwól sobie na coś „niezdrowego”, bo w małej ilości nie zaszkodzi Ci aż tak bardzo jak rzucisz się i na raz zjesz wszystko na co miałaś ochotę przez cały czas trawania Twojej restrykcyjnej diety. Nauczmy się zdrowego odżwiania komponując swoje posiłki i wymieniając
składniki, które ze zdrową dietą nie mają nic wspólnego na te, które są ich odpowiednikiem.

Prz

Kilka zasad, o których powinnaś pamiętać na początku.

1. Odstaw przetworzony cukier.

Znajdziesz go w tak wielu miejscach, że nie zdajesz sobie sprawy, a więc jeśli świadomie odstawisz słodycze, dodatkowo słodzone napoje to zmniejszysz jego ilość w swoim organizmie. Wybieraj cukier nie przetworzony jak: miód, owoce, który nie podlega dodatkowym procesom chemicznym i będzie miał korzystny wpływ na Twoje zdrowie.

Zobacz przepis na ciasto bez cukru, które ma tylko 158 kcal 

2. Wymień pieczywo białe na pełnoziarniste.

Nie musisz rezygnowac z chleba. Po prostu je wymień. Ciemne pieczywo będzie ono zawierało więcej błonnika i będzie miało mniejszy Indeks Glikemiczny niż to jasne, co korzystnie wpłynie na zdrowie.

3. Pij więcej wody.

Organizm nienawodniony to organizm niesprawny. Każda komórka w większosci składa się z wody, a więc regularnie powinniśmy jej dostarczać. Zabierz do pracy butelkę i popijaj w trakcie dnia, urozmaicając sobie ją miętą, cytryną, czy innym owocem.

Zobacz jaką wodę wybrać- kliknij tutaj

4. Nie bój się tłuszczu.

Szkodliwy wpływ mają tylko tłuszcze trans, które zawierają fast foody, chipsy, batony itd. Pozostałe tłuszcze potrzebne są naszemu organizmowi i nie należy ich unikać. Wybierajmy w szczególności tłuszcze z grupy NNKT takie jak awokado, oleje tłoczone na zimno czy orzechy. To takich tłuszczów powinniśmy dotarczać najwięcej.

5. Jedz jak najwięcej warzyw.

Warzywa w diecie są doskonałym źródłem błonnika, który ma spory wpływ na perystaltykę naszych jelit. Dodatkowo mają sporo witamin i minerałów, dlatego wybierajmy w szczególności te, na które w danym miesiącu jest sezon. Będą one najmniej zakonserwowane, przez co dostarczymy do swojego organizmu więcej bogatych mikroelementów.

6. Jedz regularnie.

Jesli będziesz jeść regularnie tym samym nie przyjdziesz do domu z wilczym apetytem i nie rzucisz się na jedzenie jak byś nigdy nie widziała go na oczy. To także będzie miało wpływ na sylwetkę, ponieważ organizm jeśli przez dłuższy czas nie dostaje jedzenie to gromadzi go „na zapas”, bo się zabezpiecza i przez to odkłada nam się w miejscach nieporządanych.

Zobacz 6 szybkich pomysłów na posiłek na wynos

7. Nie wierz w diety cud.

Ustabilizuj swoje odżywianie zaczynając od podstaw. Najpierw wyrób sobie nawyk zdrowego jedzenia, a dopiero później kombinuj.

8. Nie katuj się.

Jeśli będziesz się męczyć nie będzie to miało dobrego wpływu na Twoją psychikę. Po prostu ogranicz fast foody, alkohol, cukier i podejdź do diety trochę z innej strony. Jeśli uda Ci się na poczatku to zrobić systematycznie dokładaj sobie kolejną zasadę, która będzie następnym krokiem do wyrobienia sobie nawyku zdrowego odżywiania.

9. Reugularnie ćwicz.

Można trenować i można ćwiczyć. Polecam na początku ćwiczenia, bo nikt nie chce z ciebie zrobić Hardkorowego Koksa. Zacznij od zajęć fitness, albo od wypadu z koleżanką na wspólne bieganie, czy siłkę na której macie do dyspozycji pomoc trenera. Prosta aktywność sprawi, ze poczujesz się dużo lepiej!

10. Nie obwiniaj się jak zjesz coś nie zdrowego.

Wiadomo nie chodzi tu o to, że codziennie masz jeść na mieście, albo pozwalać sobie na tabliczkę czekolady. Jeśli przez tydzień odżywiasz się dobrze, to jak w weekend do kawy zjesz kawałek sernika to na prawde nic Ci się nie stanie!

Zobacz też 5 domowych sposobów na przeziębienie 

Hit enter to search or ESC to close