Dlaczego ważne dla zawodnika jest, aby zjeść posiłek potreningowy?

Często u młodych sportowców widuje się zbyt długą przerwę od momentu zakończenia treningu do momentu zjedzenia posiłku. Dlaczego tak ważne jest, aby zjeść coś bezpośrednio po treningu i nie dopuszczać, do zbyt długiego oczekiwania na jedzenie? O tym wszystkim postaram się wspomnieć w dzisiejszym poście.

Zakończenie treningu, odprawa trenera, powrót do domu – w większości sportowcy dojeżdżają naście kilometrów do swoich klubów. W między czasie tata zatrzyma się jeszcze na szybkie zakupy, a korek w centrum miasta spowoduje kolejne 15 minut bez jedzenia. W końcu docieramy do domu. Nie pędzimy od razu do kuchni tylko zatrzymują nas po drodze inne ciekawe rzeczy. Koniec końców zawodnik skończył trening o 18, a posiłek zjadł o 20. Jest tak głodny, że rzuca się na jedzenie i nie interesuje go, czy jest to dobra jakość posiłku, czy byle co. Czy to dobry nawyk? Niestety nie.

Podczas wysiłku fizycznego organizm pracuje intensywnie i traci glikogen zawarty w mięśniach. Im bardziej go wyczerpiemy tym dłużej będziemy musieli go później uzupełniać. Im więcej pracy na treningu, czyli im bardziej intensywny trening dla zawodnika, tym więcej glikogenu ulega rozkładowi. Gdy zaniedbamy uzupełnianie glikogenu, to podczas kolejnych wysiłków fizycznych mocno zaczniemy to odczuwać. Jeśli na treningu piłkarskim nie potrafisz jakiegoś zwodu, ale jesteś systematyczny i ciągle nad nim pracujesz (czyli nie raz na tydzień, tylko codziennie, ćwiczysz uzupełniasz braki) to w końcu się go nauczysz. Jeśli nie wtedy będą braki. Tak samo z jedzeniem. Jeśli systematycznie dostarczasz po treningu i nie tylko posiłki dobrej jakości, to twój organizm nie dopuści do tego, aby był wyjałowiony i podatny na kontuzje. Dodatkowo treningi interwałowe tworzą w mięśniach mikrouszkodzenia, więc nie uzupełniając potrzebnych składników odżywczych łatwiej będzie nam złapać jakąś kontuzję, zwłaszcza gdy u dorastających zawodników zapotrzebowanie na pierwiastki jest większe niż u przeciętnego Kowalskiego.

Głównym makroskładnikiem, który odbudowuje zmęczone mięśnie są węglowodany. Jako posiłek potreningowy najlepiej połączyć je z białkiem oraz tłuszczami, co spowoduje dostarczenie pełnowartościowego posiłku, który uzupełni nasze zapasy i sprawi, ze nasz organizm dobrze się zregeneruje.
Wiemy jednak jak wygląda życie sportowca i jak już pisałam wcześniej, często zdarza się, że dociera on kilka godzin po treningu do domu. Zatem w takich sytuacjach należy mieć ze sobą np. dojrzałego banana, który zaraz po treningu będzie doskonałą opcją do wzmocnienia zawodnika i dam mu czas, aby spokojnie mógł dotrzeć do domu.

Podzielmy zatem posiłki potreningowe na rodzaj A i B.

Posiłek A będzie posiłkiem przyjmowanym bezpośrednio po zakończonej jednostce treningowej, czyli np. w samochodzie, podczas drogi powrotnej lub w szatni. Posiłek B będzie posiłkiem, który dostarczymy na spokojnie, będąc już w domu siedząc przy stole.

Zaraz po treningu, aby niezbyt odczuć utratę energii, którą utraciliśmy na zajęciach piłkarskich zjedzmy posiłek A, czyli węglowodany proste. Do torby wkładamy zawodnikowi jak już wspominałam wcześniej banan, szejk z mleka, banana, truskawek i miodu  lub daktylowe ciastka. Gdy już na spokojnie dotrzemy do domu, warto zjeść pełnowartościowy posiłek B, który nie tylko uzupełni pozostały glikogen, ale również doprowadzi do uzupełnienia innych makroskładników potrzebnych do prawidłowego rozwoju młodego zawodnika.
Takim posiłkiem B możemy nazwać domowego burgera, kanapki z pastą jajeczną, warzywami i szynką, pizzę z patelni, jajko na miękko z warzywnymi kanapkami, kurczaka z ryżem i sałatką, sałatkę z kurczakiem i grzanki, tosty z serem szynką i jajkiem na twardo, twarożek z jogurtem naturalnym i szczypiorkiem położony na kanapkę lub pieczony indyk z kaszą gryczaną i warzywami z wody.

Zawsze w trakcie treningu, aby nie dopuścić do wysokich strat glikogenu można zrobić dziecku naturalny izotonik, na który przepis znajdziecie tutaj. Pamiętamy , aby piłkarz nie zapominał o jedzeniu i dostarczał je systematycznie, to na pewno będzie miało wpływ na jego rozwój fizyczny, a co za tym idzie lepsze wyniki w sporcie.

Hit enter to search or ESC to close